.

Sejarah Olahraga Bowling

 

Sejarah bowling telah dapat ditelusuri sejak Zaman Batu. Bukti pertama dari permainan ini ditemui oleh ahli antropologi Inggeris Sir Flinders Petrie dan timnya dari arkeolog di Mesir pada 1930-an. Namun, beberapa pihak berpendapat bahawa permainan berkembang lama setelah kejadian itu.
William Pehle, seorang sejarawan Jerman, menyatakan bahawa permainan bowling berasal di Jerman sekitar 300 AD. Di Jerman, permainan mempunyai asal sebagai upacara keagamaan untuk menentukan adanya dosa. Permainan ini, diperkenalkan oleh biarawan Jerman.
Bowling bermula pada awal tahun 1100 di Inggeris. Di seluruh Inggeris, beberapa variasi bowling, seperti setengah-mangkuk, Skittles dan ninepins, ada sejak pertengahan 1300-an. Tulisan pertama menyebutkan, permainan ini diciptakan oleh Raja Edward III pada tahun 1366. Dikatakan bahwa, ia dipercayai menerapkan larangan bermain permainan ini di kalangan pasukannya kerana itu mengganggu pasukan ketika latihan panahan. Selama rejim Raja Henry VIII, permainan ini populer dan dimainkan sebagai simbol kebangsawanan dan status sosial.
Bowling telah popular di Amerika sejak zaman kolonial. Selama abad ke-17, Inggeris, Belanda dan Jerman yang diimpor untuk mengembangkan olahraga bowling di Amerika. Pada saat itu, permainan terdiri daripada sembilan pin yang dimainkan secara rutin di daerah New York City masih dikenali sebagai "Bowling Green".
Kongres Amerika membentuk lembaga yang mewadahi olahraga bowling pada 9 September 1895 dengan standardisasi bowling di Amerika dan mengatur kompetisi rasmi. Bowling Perempuan Kumpulan terbentuk pada tahun 1917, di bawah naungan dennis.
Selama bertahun-tahun, Permainan telah berubah. Pelbagai taktik telah dikembangkan. Penemuan automatik pinspotter pada tahun 1940-an yaitu revolusi kedua permainan bowling menjadi industri. Saat ini, olahraga bowling dinikmati oleh 95 juta orang di lebih daripada sembilan puluh negara di dunia
Para arkeolog menemukan hal menarik dari sejarah bowling, yaitu ditemukannya sejenis bola, pin dan peralatan lain untuk bermain bowling di pemakaman anak-anak Mesir yang berumur 5200 sebelum Masehi. Berdasarkan fakta tersebut, membuktikan bahwa orang-orang Mesir sudah mengenal olahraga bowling ini lebih dahulu
Referensi Makalah®
*Berbagai sumber
Sejarah Olahraga Bowling 4.5 5 Mushlihin Al-Hafizh Para arkeolog menemukan hal menarik dari sejarah bowling, yaitu ditemukannya sejenis bola, pin dan peralatan lain untuk bermain bowling di pemakaman anak-anak Mesir yang berumur 5200 sebelum Masehi. Sejarah bowling telah dapat ditelusuri sejak Zaman Batu. Bukti pertama dari permainan ini ditemui oleh ahli antropologi Inggeris Sir Flinde...


Advertisement
Post a Comment